Ubezpieczenia komunikacyjne

Jak wskazuje ustawowa nazwa produktu, ubezpieczona jest odpowiedzialność cywilna posiadacza pojazdu mechanicznego, czyli ujemne konsekwencje w związku z zaistnieniem negatywnych zdarzeń, w tym przypadku w ruchu drogowym. Ubezpieczenie OC zwalnia posiadacza polisy z odpowiedzialności osobistej za wyrównanie poniesionych przez nich strat.
W ubezpieczeniu OC ubezpieczonym jest posiadacz pojazdu mechanicznego. Posiadaczem pojazdu mechanicznego jest nie tylko właściciel pojazdu mechanicznego, ale także może być spadkobierca po śmierci właścicela, leasingobiorca lub osoba korzystająca z wypożyczonego pojazdu.

Jak widać sprawa zawarcia ubezpieczenia OC jest bardzo ważna, gdyż w wielu sytuacjach to nie tylko właściciel jest zobowiązany do zawarcia umowy OC na pojazd. Konsekwencje braku ubezpieczenia mogą być bardzo uciążliwe: od zapłaty kary wystawionej przez UFG aż po zwrot całego odszkodowania i wszelkich świadczeń związanych z wyrządzoną szkodą. Warto pamiętać, gdy osoba nie będąca właścicielem pojazdu, na który nie wykupiono polisy, spowoduje wypadek, wówczas solidarnie z właścicielem poniesie z własnej kieszeni koszty naprawy wszelkich szkód.

Kolejną bardzo ważną rzeczą o której należy pamiętać jest to, że w momencie zakupu pojazdu, ubezpieczenie OC „przechodzi” na nowego właściciela. Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych sprzedający ma obowiązek przekazać kupującemu potwierdzenie zawarcia OC oraz w ciągu 14 dni poinformować zakład ubezpieczeń o sprzedaży pojazdu. Wtedy to firma ubezpieczeniowa w której był ubezpieczony pojazd zbywcy może dokonać rekalkulacji składki na nowego właściciela i domagać się zapłaty za ochronę ubezpieczeniową za czas od dnia zakupu pojazdu. I na koniec najważniejsza sprawa, ubezpieczenie OC które przeszło na nowego nabywcę nie wznawia się. Jednocześnie firma ubezpieczeniowa nie musi przypomnieć o kończącym się ubezpieczeniu. Jest zatem inaczej niż przy normalnym ubezpieczeniu 12-sto miesięcznym, tam umowa bez pisemnego wypowiedzenia dzień przed końcem wznawia się i firma ma obowiązek przypomnieć o tym.

Jeszcze jednym aspektem na który chcemy zwrócić uwagę jest to, że ubezpieczenie OC jest obowiązkowe, co oznacza iż każdy zarejestrowany pojazd o DMC do 3,5 tony musi takie ubezpieczenie posiadać. Nie ma znaczenie czy pojazd stoi w ogordzie bez kół, jest popsuty i nie ma technicznych możliwości poruszania się po drogach publicznych, ubezpieczenie musi być. W tym miejscu nadmieniam iż dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony istnieje możliwość czasowego wyrejestrowania pojazdu. W takiej sytuacji należy zgłosić się firmy ubezpieczeniowej która na czas wyrejestrowania może obniżyć znacząco składkę za ubezpieczenie. Nie jest to automatyczne, czyli wyrejestrowanie czasowe powoduje brak obowiązku posiadania ubezpieczenia. Należy również pamiętać, że przy zakupie nowego pojazdu obowiązek wykupienia ubezpieczenia OC powstaje w dniu zarejestrowania pojazdu. Mimo iż pojazd cały czas znajduje się na placu sprzedawcy samochodu i będzie odbierany za kilka dni to również ubezpieczenie pojazdu w zakresie OC musi zostać zawarte w dniu rejestracji.

Widać że sprawa ubezpieczenia OC jest bardzo rozległym tematem, na wiele innych pytań możemy odpowiedzieć telefonicznie bądź bezpośrednio w naszych biurach. Dlatego zawsze proszę pamiętać iż w sytuacji gdy Państwo planują bądź kupili pojazdu o tym by skontaktować się z naszym biurem by uzyskać wszelkie informacje związane z ubezpieczeniem OC.

Ubezpieczenie Autocasco to ubezpieczenie pojazdu od uszkodzeń oraz od jego utraty na skutek zdarzeń określonych w OWU. Firmy ubezpieczeniowe oferują bardzo zbliżony zakres ubezpieczenia. Najczęściej obejmują one ściśle określone zdarzenia (wypadek, pożar, powódź, zdarzenie losowe, kradzież, itp). Jednak dokładniejsza analiza produktów pozwala wyszczególnić zakres AC w całkiem innej formie, tzn w formie all risk (od wszystkich ryzyk). W tym ubezpieczeniu ubezpieczyciel nie określa zbioru zdarzeń objętych ochroną, a jedynie określa wyłączenia przy których nie ma odpowiedzialności. Może się to wydawać trochę dziwne, ale trzeba zdać sobie sprawę, iż zapis all risk mógłby np. pokrywać odszkodowanie jak klient sam zniszczył swój samochód. Dlatego oczywiste wyłączenia muszą być zawarte w OWU. By lepiej zrozumieć różnice między zakresem all risk a ubezpieczeniem od ryzyk nazwanych posłużmy się przykładem. Wyobraźmy sobie sytuację w której zwierzę kuna zniszczy przewody znajdujące się w pojeździe, częsta sytuacja. W zakresie AC od ryzyk nazwanych najczęściej takie zdarzenie nie jest wyszczególnione więc nie ma odpowiedzialności towarzystwa ubezpieczeniowego. W ubezpieczeniu AC all risk takie zdarzenie nie jest wyłączone więc ochrona ubezpieczeniowa jest jak najbardziej zapewniona.

Kolejnym zapisem na jaki trzeba zwrócić w ofercie AC to wprowadzone ograniczenia w wypłacie odszkodowania. Najczęściej są to franszyzy integralne i udział własny. Różnica polega na tym iż udział własny to stała kwota ustalona w momencie zawierania ubezpieczenia, która jest odliczana od odszkodowania. Franszyza integralna to określona kwota do której towarzystwo ubezpieczeń nie przyjmuje odpowiedzialności. Jednocześnie jeżeli kwota odszkodowania przekracza kwotę franszyzy to odszkodowanie jest wypłacane w całości.

Wprowadzenie zapisów udziału własnego bądź franszyzy może obniżyć składkę za ubezpieczenie AC, ale trzeba być świadomym iż w przypadku wystąpienia szkody część kosztów naprawy pojazdu będziemy musieli zapłacić sami.

Podobnie jak w przypadku ubezpieczenia OC zakres i pytania dotyczące AC są bardzo rozległe. Istnieje wiele klauzul i rozszerzeń standardowego zakresu ubezpieczeń a także wiele wyłączeń które nie zawsze dla klientów wydają się oczywiste. Dlatego w razie wszelkich pytań bądź wątpliwości zawsze prosimy o kontakt z naszymi biurami.

Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków kierowcy oraz pasażerów jest powiązane z konkretnym pojazdem i dotyczy z reguły każdej osoby przebywającej w ubezpieczonym samochodzie, wsiadającej do niego lub wysiadającej. Świadczenie jest najczęściej wypłacane jako procent z sumy ubezpieczenia odpowiedni do procentu doznanego uszczerbku na zdrowiu.

Ubezpieczenie szyb jak nazwa wskazuje to odrębne ubezpieczenie dotyczące samych szyb. Zaletą tego ubezpieczenia jest fakt iż wypłata odszkodowania z tego ryzyka nie powoduje utraty zniżek i nie jest raportowane do bazy UFG. W zapisach OWU często można zauważyć pewne ograniczenia (np. udział własny przy uszkodzeniu szyby czołowej). Bardzo często wymiana szyb odbywa się bezgotówkowo w zakładach zajmujących się właśnie tylko i wyłącznie wymianami szyb. Trzeba mieć na uwadze że firma ubezpieczeniowa może nie zwrócić kosztów wymiany szyb dokonanych w ASO.

Ubezpieczenie assistance to pomoc w nagłych i niespodziewanych zdarzeniach jakie mogą pojawić się podczas użytkowania pojazdu. Ubezpieczenie assistance to nie tylko holowanie, ale także szeroki zakres usług które w bogatszych wariantach obejmują pomoc nie tylko po wypadku i unieruchomieniu pojazdu, ale także po awarii czy innym zdarzeniu lub kradzieży pojazdu.

Należy się zastanowić czy najczęściej dodawane assistance do OC jest wystarczającym produktem dla klienta. Oferta darmowego assistance to w większości przypadków holowanie do 100 km poszkodowanego pojazdu po wypadku i unieruchomieniu wynikającego z tego zdarzenia. Klienci którzy pokonują duże ilości kilometrów w trakcie trwania polisy powinni się zastanowić czy nie wykupić rozszerzonego assistance. W najdroższych wariantach usługi holowania zapewniają nielimitowana darmową usługę transportu pojazdu rozbitego czy uszkodzonego. Również limity holowania poza RP osiągają limity ponad 1000 km. Także liczba dni na ile dni klient zostaje pojazd zastępczy po zdarzeniach określonych w OWU może wynosić ponad 15 dni. Należy jednak mieć na uwadze również o ograniczeniach, gdyż często w ubezpieczeniach assistance występują limity ilości udzielenia świadczeń w ramach assistance.